koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Wernisaż wystawy: "Katarzyna Hołda. LALKI"

Lublin »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 101 wyświetleń od 2 grudnia 2013
  • 16 stycznia 2014, czwartek
    » 18:00

Galeria Gardzienice serdecznie zaprasza na wernisaż wystawy

Katarzyny Hołdy "LALKI"

Wernisaż wystawy odbędzie się dnia 16.01.2014r, o godz. 18.00. Wystawa potrwa do 28 lutego 2014r.

Wstęp na wernisaż i wystawę jest wolny. Wystawę można oglądać od poniedziałku do piątku w godz. 11.00-17.00 kurator wystawy: Zuzanna Zubek-Gańska oprawa graficzna Jacek Gański

"W moich pracach nawiązuję do tych funkcji. Na wystawie pokazuję prace z kilku cykli: LALKI MAGICZNE – wykonane z konkretną intencją: Laleczka Miesiączkowa - wzmocnienie energii, sił twórczych i życiowych. Anat to wpływowa i okrutna, staro-semicka bogini miłości, płodności, seksu, wojny i śmierci. Wzmaga moc seksualną właścicielki, ale także jej waleczność, stanowczość, siłę, skuteczność w osiąganiu celów i ochronie swoich granic. Afrodyta - pozyskanie poparcia bogini w życiu miłosnym.

BOGINIE - zwykle przedstawiam je w akcie, czasem także z atrybutem. Niektóre z nich odnoszą się do tradycyjnej triady bogiń księżycowych, o czym pisze Robert Graves w Mitach greckich. Triada to bogini w trzech osobach (aspektach) – biała dziewica (księżyc rosnący) czerwona kobieta (księżyc w pełni) i czarna starucha (księżyc malejący). Inne odwołują się do starszych wyobrażeń: Lalka Aborygenka przedstawia rodzącą Matkę Ziemię (Wielką Boginię). Zainspirowało mnie aborygeńskie malowidło naskalne, które pojawia się przez kilka sekund w filmie Baraka. Artemida, Kora, Persefona, Hekate – boginie greckie, związane z ziemią, cyklami wegetacyjnymi, śmiercią i odrodzeniem, fizycznym i duchowym. Kora została, eufemistycznie mówiąc, porwana, a mówiąc wprost – zgwałcona i uwięziona przez boga podziemi, Hadesa. W efekcie była zmuszona wyjść za niego za mąż. Z chwilą zawarcia małżeństwa stała się Persefoną - Panią Podziemi, Królową Zmarłych, boginią śmierci. Dosłownie, Kora jest dla mnie figurą kobiety pozbawionej wolności i prawa stanowienia o sobie, poddanej przemocy, niewolnicy seksualnej, dla której jej własna płeć i seksualność staje się źródłem poniżenia i zniewolenia. W innym jednak sensie, uosabia rozwój duchowy, który rozpoczyna się od psychicznej destrukcji, „defragmentaryzacji”, po czym „zstępuje się do podziemi” (w znaczeniu stanu psychicznego – pogrążenie się w smutku, ale też i introspekcja, wejście w nieznane, mroczne czy bolesne obszary psychiki). Na koniec, następuje odrodzenie w nowej już postaci (Kora przeradza się w Persefonę). Kora z Labiryntem na brzuchu ma wyhaftowany labirynt-krzyż, przedchrześcijański symbol drogi życiowej, medytacji, rozwoju duchowego. Ręce Kory, skrzyżowane na piersiach, wyrażają zamknięcie się w sobie, zwrócenie do wnętrza – wewnętrzną podróż duchową po wewnętrznych labiryntach. Kora z Różami i Kora z Makami nawiązują do momentu, w którym przed Korą, zbierającą kwiaty (niektórzy uważają, że były to maki, symbolizujące śmierć, a także Persefonę) rozstępuje się ziemia i wyłania się z niej Hades. Dalszy ciąg już znamy. Persefona – Królowa Świata Zmarłych - uszyta została z ciemnoczerwonej tkaniny. Jest to kolor królewski, a zarazem symbolizuje boginię w aspekcie kobiety – księżyca w pełni. Hekate – strażniczka Hadesu, bogini magii, przewodniczka w podróżach duchowych, prowadzi do oświecenia. Towarzyszka Persefony. Jej zwierzętami są czarne psy. Jednocześnie, czerń jest kolorem bogini staruchy – księżyca malejącego. Lubię boginie, które zaprzeczają stereotypowemu podziałowi na energię „kobiecą” (pasywną, przyjmującą, miękką) i „męską” (aktywną, projektującą, twardą). Na przykład Artemida jest dobrym przykładem kobiecości aktywnej i bynajmniej nie miękkiej, już nie mówiąc o wyżej wymienionej Anat. Artemida to energiczna bogini – myśliwa, sportsmenka, ale i zielarka, akuszerka, opiekunka zwierząt. Bezlitosna, mściwa, odpowiedzialna za niejedną ludzką śmierć. Ale jednak kobiety modliły się do niej o zajście w ciążę i o dobry poród. Jako łuczniczka symbolizuje skupienie na celu. Moja Artemida wykonana jest z szarego płótna. Jego jasna barwa nawiązuje do bieli – koloru bogini-dziewicy i rosnącego księżyca. Lalka ma głowę łani lub psa (oba te zwierzęta są jej totemami). Na prawej ręce przyszyty jest półksiężyc rosnący. Sześć piersi nawiązuje do zwierzęcych totemów Artemidy oraz do jej funkcji pani zwierząt, ale także do boginicznej liczby 3. Do dziś zachowały się piękne posągi Artemidy Karmicielki, przedstawiające ją z licznymi nagimi piersiami. Atrybutem lalki jest woreczek z bylicą (artemisia) – ziołem poświęconym Artemidzie jako pani łąk i lasów. Bylica to bardzo kobieca roślina, stosowano ją leczniczo m.in. przy problemach z miesiączką (bylica pospolita), ale także, w odpowiednich mieszankach, do aborcji. Czerwona Bogini Lasu nie jest wizerunkiem żadnej konkretnej bogini; łączy cechy różnych bóstw ziemi i wegetacji, symbolizuje instynkty, harmonię z ekosystemem, bliskość ze zwierzętami i światem roślin.

ŻYCIE-ŚMIERĆ-ŻYCIE: Uosabiają podstawowy cykl natury – narodziny, wzrost - dojrzałość – obumieranie i śmierć – odrodzenie – rozwój itd. Lalka Ania symbolizuje tu wzrost, Sarmatka – dojrzałość, Lalka Śmierć – jak sama nazwa wskazuje. W Sarmatce próbowałam też nawiązać stylistycznie do - typowych dla estetyki sarmackiej - połączeń niejednorodnych elementów, np. orientalnych (turban, dziwny kolor szala) i zachodnioeuropejskich (pończoszki nawiązujące do estetyki rokoka).

BIBLIJNE: Judyta - starotestamentowa wyzwolicielka Betulii i morderczyni Holofernesa, w średniowieczu była symbolem bohaterstwa i właściwej postawy ideowej. W późniejszych wiekach malarze lubili przedstawiać ją jako famme fatale. Dla mnie to postać skomplikowana - odważna i działająca w słusznej sprawie, ale jednak o mentalności agenta. Intryguje mnie jej etyka seksualna, a konkretnie sposób, w jaki się posłużyła seksem, aby uśmiercić swojego wroga. Myślę jednak, że można czytać tę przypowieść jako symboliczny opis wewnętrznych procesów czy stanów psychicznych.

KOBIETY: Rzemieślniczka/ Lalkarka – portret rzemieślniczki, artystki. Płomienie wyhaftowane na jej nogach, brzuchu, sercu i czole symbolizują, czy mają wzmagać kreatywność, talent, pasję twórczą.

holdalalki.blogspot.com"

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ