koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Justyna JanuszWyjście

Lublin »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 584 wyświetleń od 21 lutego 2007
  • 23 lutego 2007, piątek
    » 18:00

BIAŁA KLASAROCZNY CYKL WYSTAW MŁODYCH ARTYSTÓW LUBELSKICH

Justyna Janusz dyplom artystyczny obroniła na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie w 2006 roku. Już wcześniej uczestniczyła w wystawach: Nova Biała (Galeria Biała 2005) i Gra o wszystko (Młode Forum Sztuki 2006).

Obrazy przedstawiające drzwi stanowią podstawę najnowszej wystawy w Galerii Białej. Były one częścią jej artystycznego dyplomu, tutaj są elementem realizacji malarskiej. Galeria zamieniła się w specyficzną klatkę schodową, okoloną typową zielonkawą lamperią ze śladami zniszczenia, napisami, zadrapaniami itd.

Drzwi - obrazy wydają się realnymi drzwiami wyjściowymi - takimi, które można otworzyć np. w wypadku jakiegoś zagrożenia. Pojawia się zatem atmosfera specyficznego otoczenia, typowego dla zaniedbanych blokowisk i kamienic czynszowych, w których nawarstwienie socjalistycznych jeszcze motywów jest czytelne (lamperia), zaś wątki wczesnokapitalistyczne zaczynają budować koalejną warstwę tzw. ”wolnej ekspresji”.

Drzwi - obrazy są świadectwem estetyki raczej przedwojennej. Rozwiązanie malarskie nawiązuje do czasu ich powstania i świadczy o wysokiej kulturze materialnej i kunszcie rzemieślniczym, zarówno poprzez kształt oraz detale, takie jak okucia czy okratowanie. Zestawienie tych światów czy tożsamości sumuje wizualnie te fragmenty historyczne. I choć zapis ten nie jest jednoznaczny, ani też szczególnie uwypuklony, to możemy domniemywać, że takie odniesienia rzeczowe w istocie tu występują. Wskazówką są oczywiście same drzwi i choć są tylko albo aż obrazami, to wydaje się, że taka interpretacja jest możliwa. Z pozycji artystki nie jest to być może jakiś historyczny imperatyw, czy nieodparta konieczność zmierzenia się z historią, ale sam wybór motywów tych drzwi buduje samoistnie historyczne odniesienia.

Cały zamysł aranżacyjny wystawy zmierza do tego, by uzmysłowić sobie zakodowane w realnych przestrzeniach znaczenia. Jest to być może forma wizualna niedopowiedzianej, refleksji, może do końca nieuchwytnej. Drzwi w tym wypadku stają się nośnikiem informacji, oznaczonym jako wyjście. Ponieważ są obrazami, przejście przez nie jest niemożliwe. Być może przekroczenie powinno się odbyć w innym wymiarze. Pozostawiamy to do rozstrzygnięcia wszystkim, którzy zechcą pojawić się w galerii Białej.

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ