koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NEON VOICETpL repertuar grudzień 2025CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Justyna JanuszWyjście

Lublin »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 392 wyświetleń od 21 lutego 2007
  • 23 lutego 2007, piątek
    » 18:00

BIAŁA KLASAROCZNY CYKL WYSTAW MŁODYCH ARTYSTÓW LUBELSKICH

Justyna Janusz dyplom artystyczny obroniła na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie w 2006 roku. Już wcześniej uczestniczyła w wystawach: Nova Biała (Galeria Biała 2005) i Gra o wszystko (Młode Forum Sztuki 2006).

Obrazy przedstawiające drzwi stanowią podstawę najnowszej wystawy w Galerii Białej. Były one częścią jej artystycznego dyplomu, tutaj są elementem realizacji malarskiej. Galeria zamieniła się w specyficzną klatkę schodową, okoloną typową zielonkawą lamperią ze śladami zniszczenia, napisami, zadrapaniami itd.

Drzwi - obrazy wydają się realnymi drzwiami wyjściowymi - takimi, które można otworzyć np. w wypadku jakiegoś zagrożenia. Pojawia się zatem atmosfera specyficznego otoczenia, typowego dla zaniedbanych blokowisk i kamienic czynszowych, w których nawarstwienie socjalistycznych jeszcze motywów jest czytelne (lamperia), zaś wątki wczesnokapitalistyczne zaczynają budować koalejną warstwę tzw. ”wolnej ekspresji”.

Drzwi - obrazy są świadectwem estetyki raczej przedwojennej. Rozwiązanie malarskie nawiązuje do czasu ich powstania i świadczy o wysokiej kulturze materialnej i kunszcie rzemieślniczym, zarówno poprzez kształt oraz detale, takie jak okucia czy okratowanie. Zestawienie tych światów czy tożsamości sumuje wizualnie te fragmenty historyczne. I choć zapis ten nie jest jednoznaczny, ani też szczególnie uwypuklony, to możemy domniemywać, że takie odniesienia rzeczowe w istocie tu występują. Wskazówką są oczywiście same drzwi i choć są tylko albo aż obrazami, to wydaje się, że taka interpretacja jest możliwa. Z pozycji artystki nie jest to być może jakiś historyczny imperatyw, czy nieodparta konieczność zmierzenia się z historią, ale sam wybór motywów tych drzwi buduje samoistnie historyczne odniesienia.

Cały zamysł aranżacyjny wystawy zmierza do tego, by uzmysłowić sobie zakodowane w realnych przestrzeniach znaczenia. Jest to być może forma wizualna niedopowiedzianej, refleksji, może do końca nieuchwytnej. Drzwi w tym wypadku stają się nośnikiem informacji, oznaczonym jako wyjście. Ponieważ są obrazami, przejście przez nie jest niemożliwe. Być może przekroczenie powinno się odbyć w innym wymiarze. Pozostawiamy to do rozstrzygnięcia wszystkim, którzy zechcą pojawić się w galerii Białej.

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ