POCZĄTEK - CERAMIKA MŁODYCH 2003
- od: 28 lutego 2003, piątekdo: 30 kwietnia 2003, środa
WYSTAWA ZBIOROWA
Już po raz dwunasty Galeria Zamkowa zaprasza na wystawę z cyklu Ceramika
Młodych
, która tradycyjnie przygotowana została we współpracy z Katedrą
Ceramiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Wrocławski Wydział Ceramiki
i Szkła jako jedyny w Polsce, od wielu lat kształci czołówkę polskich
artystów i projektantów, jest prawdziwym matecznikiem dolnośląskiego
zagłębia ceramicznego. W tym roku lubinska publiczność będzie mogła
zapoznać się z pracami studentów oraz pedagogów Pracowni Koła
Garncarskiego.
Edukacja w zakresie garncarstwa została zainicjowana we Wrocławiu w roku 1989, gdy Katarzyna Koczyńska-Kielan, wówczas asystentka prof. Krystyny Cybińskiej, zaczęła dzielić się ze studentami doświadczeniami zdobytymi podczas plenerów w Essen. Formalnie Pracownia została utworzona w 1995 roku, jej kierownictwo powierzono adiunkt Katarzynie Koczyńskiej-Kielan, której obecnie, w pracy dydaktycznej pomaga asystentka Bożena Sacharczuk. Założenia programowe Pracowni to studia nad możliwościami kształtowania form naczyniowych na kole garncarskim z wykorzystaniem różnorodnych materiałów ceramicznych. Wrocławska pracownia garncarstwa sytuuje się na uboczu dwóch najważniejszych nurtów współczesnych poszukiwań artystycznych: pomiędzy kreacją wymuszającą od artysty nieskrępowany indywidualizm odrzucający wręcz jakiekolwiek rygory formalne oraz designem, który czyni z niego jedynie projektanta. Tymczasem wrocławska pracownia proponuje studentom bliski, intymny kontakt z samą istotą ceramiki - glina. Poznanie i mistrzowskie opanowania jej tajników, podstawowych reguł technologicznych i warsztatowych, wszechstronne studia nad budową formy, proporcjami, elementami składowymi naczynia, czy wreszcie opanowanie skomplikowanej wiedzy z zakresu technologii pozwalają studentom na mistrzowskie opanowanie warsztatu oraz samodzielne poszukiwania twórcze. Naczynie, pozornie prosty, potencjalnie użytkowy przedmiot, rozłożony na tajemniczo brzmiące nazwy jak brzusiec, wylew czy uchwyty może połączyć w sobie funkcjonalność i piękno. Technologiczne fajerwerki konceptualne w rękach wrocławskich ceramików ustępują miejsca pokorze wobec materii. Nie brak tu także innowacji, łączenia ceramiki z metalem, drewnem czy szkłem. Podstawowym tworzywem pozostaje jednak glina, materiał wyjątkowo plastyczny, którego opracowanie wymaga często alchemicznej wprost znajomości receptur i technologii. Pomiędzy projektem a gotowym naczyniem znajduje się bowiem, zamknięty w ceramicznym piecu, ogień. Dopiero on pozwala aby 'materia ziemi' czyli glina stała się doskonałą formą, dziełem sztuki, użytkowym dzbankiem czy przestrzenną formą ceramiczną. Na wystawie zobaczymy proste, szlachetne w proporcjach i kształtach formy dekoracyjno-użytkowe, kompozycje których autorzy ciągle jeszcze poszukują przestrzeni dla własnej sztuki, we właściwy ceramicznej dyscyplinie, rzetelny sposób określają swój do niej stosunek.
W tradycji wielu kultur podania o stworzeniu człowieka posiadają wspólną
cechę. Jest nią przeświadczenie, iż pramateriałem
wykorzystanym w misterium powoływania do życia istot ludzkich była glina. Wystarczy
przypomnieć tytana z greckiej mitologii Prometeusza, który ludzi
ukształtował z wymieszanej ze łzami gliny. Dzieło uwieńczył ofiarowując
im duszę powstałą z ognia niebieskiego, który podstępnie wykradł z rydwanu słońca. Analogie znajdziemy również w mitach sumeryjskich, gdzie
ludzie stworzeni zostali z gliny oraz krwi pochodzącej ze złożonego w ofierze bóstwa. W starożytnym Egipcie wierzono, że rodzaj ludzki został
stworzony przez boga Chnuma, który uformował na kole garncarskim ciało
dziecka. Podobne zapisy znajdują się w Biblii. W Księdze Rodzaju Bóg jak
garncarz formuje ludzi na swoje podobieństwo (Rdz 1,26). Kształtowanie
glinianych wyrobów na kole garncarskim i następnie utrwalanie ich poprzez
kontakt z żywiołem ognia zapoczątkowane zostało nad brzegami Zatoki
Perskiej w IV tysiącleciu p.n.e. Od tego czasu jest to najpopularniejszy
sposób tworzenia ceramicznych form naczyniowych. Odpowiednio ugnieciona z wodą bryła gliny ułożona na wprowadzonej w ruch obrotowy tarczy koła
garncarskiego, pozwala na sprawne stworzenie wyrobu ceramicznego. Wymaga to doświadczenia i znajomości tajników technologicznych warsztatu
ceramicznego, a w szczególności skomplikowanych procesów chemicznych,
pozwalających na zdobienie przedmiotów wielobarwnymi szkliwami. We wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych wiedza ta przekazywana jest młodym
adeptom sztuki w Pracowni Koła Garncarskiego. Studenci l i II roku Katedry
Ceramiki, pod opieką adiunkt Katarzyny Koczyńskiej-Kielan i asystent Bożeny
Sacharczuk, nabierają umiejętności kształtowania tworzywa ceramicznego
oraz zapoznają się z kreacyjnymi możliwościami gliny. Studenci realizują
zadania z zakresu projektowania form naczyniowych, kompozycji przestrzennych i reliefu. Poznają piękno tworzywa, jego walory naturalne: konsystencję i plastyczność. Praca z tym materiałem oraz etap wypalania przedmiotów w piecu garncarskim jest doskonałą nauką pokory wobec materiału i procesu
twórczego. Bez maestrii warsztatowej i wiedzy z zakresu szkliwienia trudno
bowiem przewidzieć jaki efekt estetyczny ujawni po wyjęciu z pieca gotowa
forma ceramiczna. Na wystawie prezentujemy artystyczny dorobek Pracowni Koła
Garncarskiego od czasów jej utworzenia w 1995 do 2002 roku. Zdaniem Katarzyny
Koczyńskiej-Kielan eksponowane prace są śladem zmagań artystycznych
studentów, ich poszukiwań niestereotypowych rozwiązań oraz dążeń do doskonałości w tej niełatwej, wymagającej ogromnej dyscypliny i konsekwencji technice
. Różnorodność zgromadzonych form ceramicznych to także świadectwo dydaktycznego kunsztu pracowników wrocławskiej uczelni,
którzy na POCZĄTKU artystycznej ścieżki młodych ceramików, oprócz
przekazywania podstawowych umiejętności, koncentrują się na twórczej
indywidualności każdego z nich.
VII Festiwal Rękodzieła w Lubinie
od: 29 czerwca 2013 do: 30 czerwca 2013
Centrum Kultury MUZA
Armii Krajowej 1 Lubin
14 295sztuka
Rozwój technologii w Cuprum Arena
od: 14 listopada 2012 do: 16 listopada 2012
Cuprum Arena
ul. Sikorskiego 20 Lubin
14 132sztuka
Coś pięknego
28 czerwca 2012 - 16:30, 19:00jest więcej terminów
Muza
Armii Krajowej 1 Lubin
503 832sztuka
Wenecja
29 lipca 2010 - 17:30, 20:00jest więcej terminów
Muza
Armii Krajowej 1 Lubin
1 720 360sztuka
Dwa światy
16 czerwca 2010 - 18:00jest więcej terminów
Muza
Armii Krajowej 1 Lubin
250 948sztuka
Europa w obiektywie
od: 1 lipca 2009 do: 20 sierpnia 2009
Centrum Kultury MUZA
Armii Krajowej 1 Lubin
13 954sztuka
A-Z Gabloty edukacyjne
30 kwietnia 2009 - 16:00, 18:15, 20:30jest więcej terminów
Muza
Armii Krajowej 1 Lubin
438 558sztuka
MLECZKO W MUZIE
od: 6 listopada 2007 do: 3 grudnia 2007
Centrum KulturyMuza
ul. Armii Krajowej 1 Lubin
13 736sztuka
NASTROJE - UCHWYCIĆ CHWILĘ
od: 5 stycznia 2007 do: 8 lutego 2007
Centrum KulturyMuza
ul. Armii Krajowej 1 Lubin
13 677sztuka
TO JEST TAK
od: 8 sierpnia 2003 do: 14 września 2003
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
15 505sztuka
PEJZAŻE WEWNĘTRZNE
od: 19 lipca 2002 do: 13 października 2002
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
14 171sztuka
IMPRESJE LEŚNE
od: 17 października 2003 do: 23 listopada 2003
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
15 017sztuka
GENIUS LOCI
od: 4 września 2003 do: 12 października 2003
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
14 442sztuka
WŁAŚNIE SZKŁO
6 czerwca 2003 - 18:00
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
14 173sztuka
WIĘZI NATURALNE
od: 5 kwietnia 2003 do: 25 maja 2003
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
14 290sztuka
RYSUNEK, MALARSTWO, FORMY PRZESTRZENNE
24 października 2002 - 00:00
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
13 436sztuka
ONI SĄ WSRÓD NAS
od: 27 kwietnia 2003 do: 5 maja 2003
Ośrodek KulturyWzgórze Zamkowe
ul. M. Pruzi 7 i 9 Lubin
13 491sztuka