koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latTpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

MALARSTWO

Lubin »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 295 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 8 marca 2003, sobota
    do: 6 kwietnia 2003, niedziela

MAGDALENA SKÓRZEWSKA

... l na samym brzegu otchłani ustawić stół, na nim szklankę, dzban i dwa jabłka napisał w jednym ze swoich najnowszych wierszy Czesław Miłosz.

Martwa natura na płótnach Magdaleny Skó-rzewskiej pozbawiona jest mrocznych, holenderskich czerni. Jej urok wywodzi się z tradycji polskiego koloryzmu, kultywowanego szczególnie na uczelni krakowskiej, której artystka jest absolwentka. Świat przedstawiony na obrazach Magdaleny Skórzewskiej z reguły wypełnia płaszczyzna stołu z kilkoma, pozornie przypadkowo rozrzuconymi przedmiotami. Ciemnozielone szkło butelek, błękit syfonu, gładka, emaliowana powierzchnia metalowego dzbanka na wodę pozwalają na rozegranie dialogu, którego głównymi oponentami pozostają subtelne zestawienia czerwieni i granatu, żółci i zieleni, fioletu i seledynu. Kolorystyka często ograniczona zostaje do gamy bieli i błękitnych szarości. Oszczędne, zbudowane z najprostszych elementów martwe natury mówią nie tylko o barwach. Bohaterami malarskich opowieści pozostają skromne przedmioty, towarzyszące człowiekowi w jego codziennej krzątaninie. Te pozornie przypadkowe rzeczy zostały troskliwie wybrane z repertuaru klasyki gatunku. 'Małe tematy': butelki, dzbanki, wazony pozostają jeszcze po prostu przedmiotami a jednocześnie dają świadectwo ponadczasowej potrzebie ładu i harmonii. Malarstwo Magdaleny Skórzewskiej, nastawione na stwarzanie pozoru jest wypełnione analizą barwy, światła, ich efektami i jakością. Poprzez stanowczy modelunek wypukłości, stwardnienie konturów, cienie jak gdyby przytwierdzone do przedmiotu otrzymujemy harmonijny i powabny wizerunek świata rzeczy pozornie nieożywionych, które (podobnie jak u Cezanne'a), zostały urzeczywistnione na obrazie. Artystka jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Dąbrowie Górniczej. W roku 2001 ukończyła studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom otrzymała w Pracowni Serigrafii na Wydziale Grafiki. Swoje prace prezentowała dotychczas na studenckim Ogólnopolskim Przeglądzie Grafiki Użytkowej w Katowicach, Krakowskim Festiwalu Plakatu oraz w Pałacu Sztuki w Krakowie. Uprawia malarstwo oraz grafikę. Lubinska wystawa jest pierwszą, indywidualną prezentacją Magdaleny Skórzewskiej. Na ekspozycji w Galerii Jadwiga spotkamy się z serią płócien, zrealizowanych w większości jeszcze podczas studiów. Ich prostota, oszczędność, pozornie oczywisty temat dają świadectwo naturze, która ciągle jeszcze może pozostawać centralnym tematem malarstwa. W przeciwieństwie do wielu wystaw młodych absolwentów, zagranych często na najwyższej, histerycznej nucie (Ja i Absolut) Magdalena Skórzewska z korzyścią dla siebie unika patetycznej ekspresji. W zamian za to otrzymujemy serię obrazów wypełnionych uważną obserwacją świata. Swoją lakoniczną definicją malarstwa o prostej i ascetycznej formie artystka przypomniała nam, iż obrazy powołuje się do życia po to, aby odświeżyć wzrok, uważniej spojrzeć na naszą codzienność.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ