Milky Way | wystawa zbiorowa
baner
- od: 17 grudnia 2021, piątekdo: 29 stycznia 2022, sobota
Milky Way
17.12.21 – 29.01.22
Kurator: Łukasz Huculak
Agnieszka Apoznańska / Aleksander Baszyński / Paweł Baśnik / Wiktor Gałka / Łukasz Huculak / Zuzanna Janosz / Justyna Klecka / Tomasz Kwiatkowski / Kami Mierzvvinsk / Paulina Rega / Jacek Wasilewski
Prezentowana wystawa stanowi hołd dla wizualnego potencjału literatury Stanisława Lema, złożony autorowi w roku rocznicy jego urodzin. Zaproszeni do wystawy artyści zostali poproszeni o stworzenie obrazów inspirowanych jego twórczością. Są to głównie studenci i absolwenci Akademii Sztuk Pięknych Wrocławiu związani z pracownią malarską prof. Łukasza Huculaka.
Zarzuca się niekiedy Solaris słabą charakterystykę bohaterów. Na usprawiedliwienie Lema należy powiedzieć, że są one płaskie, niepełne i mało plastyczne tylko na tle wyjątkowo malowniczych „opisów przyrody", tworów „grawitacyjnej galarety": mimoidów, symetriad, chyży i długoni. Pejzaż Solaris jest malarski podwójnie, nie tylko z racji swojej malowniczej powierzchowności, ale także statusu ontologicznego. To nie oryginał, ale kopia, swoista reprezentacja, obraz – artefakt. Płynny strumień fantazyjnych kształtów bardziej niż rzeczywistość zewnętrzną stanowi wnętrze ludzkiej psychiki. Bezkres myśli i wyobrażeń o nierównym stopniu „wykończenia", niekiedy form w pełni rozwiniętych i czytelnych, kiedy indziej zaledwie ich niejasnych zapowiedzi, mglistych intuicji, przebłysków świadomości dryfujących w odmętach nieuświadomionego. Myśli bowiem to nie tylko sensowne zdania, będące szczególną emanacją świadomości. Życie psychiczne manifestuje się także mętnymi zlepkami słów, obrazów i emocji, ufundowanych bliżej fizjologicznego poziomu procesów reaktora-mózgu. To właśnie ich bogactwo znajduje odzwierciedlenie w kształtach formowanych przez myślący ocean.
Przywołują one trojakie skojarzenia z malarskiej historii. Pierścienie zapadających się fal mimoidu poronnego przypominają magmatyczny, niepochwytny zmysłowo „przedformalny" stan materii obrazów Jacksona Pollocka czy taszystów. „Polipowate narośla" mimoidu dojrzałego, którego celem jest „małpowanie kształtów zewnętrznych", wydają się odzwierciedlać imaginarium surrealizmu. Ogrody i ściany obserwowane przez Bertona, z wysoka wyglądające jak miasto (choć to ułuda „wywołana poszukiwaniem jakiejkolwiek analogii pośród tego, co znane") korespondują z pejzażami Maxa Ernsta, wizjami René Magritte'a czy płynnymi pustkowiami Yves'a Tanguya. Wreszcie – przypominająca strzelisty gotyk symetriada, „jakaś krewna stożków Łobaczewskiego i ujemnych krzywizn Riemanna [...]", wplatająca w swą formę parametr czasowy i aspekt zmiennego oglądu, rezonuje z wizualnymi poszukiwaniami kubizmu.
Solaryjski ocean stanowi nową formę biologiczną, generującą stany emocjonalne bez pośrednictwa aparatu percepcyjnego – bezpośrednio w mózgu. W terminologii Lemowskiej – „reaktor elektrochemiczny", rodzaj hiperinteligentnej rośliny, która zamiast przemieszczać się i pokonywać przestrzeń w celu pozyskania dostępu do źródeł energii, wywołuje wszystkie niezbędne dla podtrzymania życia procesy bezpośrednio w organie odpowiedzialnym za ich przetwarzanie. Choć skojarzenie solaryjskiego oceanu z Berkeleyowskim, „duchem" wzbudzającym wrażenia sensualne w umysłach ludzi może wydawać się nieuprawnione, to sam autor wskazuje na ten trop: plazmatyczny zbiornik „trawi czas na [...] rozważaniach nad istotą wszechrzeczy”.
Kolosalny system nerwowy w formie ciała niebieskiego, „twór organiczny", który „potrafi modelować metrykę czasoprzestrzeni" i przemawiać językiem matematyki (impulsami elektromagnetycznymi). „Genialny ocean", który „nie buduje [...] miast ani mostów, ani machin latających; nie próbuje też zwyciężać przestrzeni ani jej przekroczyć [...], zajmuje się natomiast tysiącznymi przekształceniami – »autometamorfozą ontologiczną«", stanowiącą jedyny przejaw życiowej aktywności tej istoty.
Kurator: Łukasz Huculak
Porcelana inaczej - Wałbrzych 2004
od: 7 stycznia 2005 do: 26 stycznia 2005
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 974sztuka
Inna książka
3 grudnia 2004 - 19:00
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 791sztuka
Zarys naczynia
od: 15 października 2004 do: 19 listopada 2004
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 630sztuka
Szkło
od: 30 lipca 2004 do: 30 sierpnia 2004
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 519sztuka
ceRamiKa – PRZEWÓD HABILITACYJNY
od: 7 maja 2004 do: 9 czerwca 2004
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 491sztuka
SAMSUNG ART MASTER
od: 23 lutego 2003 do: 18 lutego 2004
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 268sztuka
CERAMIKA WYPALANA DREWNEM
od: 27 lutego 2004 do: 19 marca 2004
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 767sztuka
NATURALNIE UKSZTAŁTOWANE
od: 16 stycznia 2004 do: 20 lutego 2004
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 250sztuka
PORCELANA
od: 5 grudnia 2003 do: 9 stycznia 2004
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 433sztuka
CERAMIKA
od: 7 listopada 2003 do: 28 listopada 2003
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 112sztuka
SZKŁO MŁODYCH 2003
od: 3 października 2003 do: 4 listopada 2003
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 218sztuka
POCZATEK
od: 11 kwietnia 2003 do: 5 maja 2003
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 432sztuka
LOGOREA - GRAFIKA I CERAMIKA
od: 7 marca 2003 do: 7 kwietnia 2003
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 480sztuka
CZARNO-BIAŁE
od: 24 stycznia 2003 do: 3 marca 2003
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 843sztuka
DYFERENCJE
od: 12 grudnia 2002 do: 6 stycznia 2003
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 295sztuka
MACK
od: 11 października 2002 do: 18 listopada 2002
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 040sztuka
CERAMIKA
od: 11 października 2002 do: 18 listopada 2002
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
20 926sztuka